Laboratori de realitat virtual (VR), realitat augmentada (AR) i eXtesa (XR). Xarxa telemàtica d’última generació
GINYS-I2CAT-001
Sergi Fernández
director de l’àrea de recerca de Mèdia
Edifici Neàpolis. Ramble de l’Exposició 59, 08800, Vilanova i la Geltrú, Barcelona
i2CAT disposa d'un laboratori de Realitat Virtual (VR), Realitat Augmentada (AR) i eXtesa (XR), d'avantguarda, instal·lat recentment a l’edifici Neàpolis (Vilanova i la Geltrú). Aquest laboratori no sols inclou l’equipament i infraestructura adequats per realitzar recerca i innovació en els àmbits citats, sinó també per preparar demostradors i pilots, incloent potencials desenvolupaments per agents externs i/o col·laboradors, així com per contribuir amb recursos referents que permeten la constitució d’un (co-)laboratori VR/XR distribuït i connectat a nivell nacional i internacional.
El laboratori es complementa amb la disponibilitat de contribucions científiques innovadores en l’àmbit del software, serveis i aplicacions XR, sempre en procés continu d’extensió i millora. Destaquen plataformes per fer les experiències VR accessibles, per augmentar els serveis TV amb continguts VR i entorns multi-dispositiu, aplicacions XR en l’àmbit de la cultura i, especialment, serveis d’holo-comunicacions volumètriques multi-usuari, aplicables a diferents sectors XR.
Finalment, el laboratori constitueix un marc idoni per fer recerca, així com validar i demostrar solucions en els àmbits de la Visió per Computador, Computació al Núvol, xarxes de nova generació i Intel·ligència Artificial (IA), enfocats a solucions XR.
El VR Lab d’i2cat destaca no només per la disponibilitat d’equipament i infraestructura puntera, completa i variada en els àmbits VR/AR/XR, sinó també per la disponibilitat d’infraestructura de connectivitat mitjançant tecnologies d’última generació, incloent comunicacions 5G. Aquests recursos, a més a més, es converteixen en un marc de recerca i innovació per aplicar noves solucions en els àmbits de la Visió per Computador, Computació al Núvol i IA, aplicades en serveis i aplicacions XR. Així i tot, el recurs diferencial d’aquest lab és la disponibilitat d’experts en cadascun dels àmbits citats, ja sigui a nivell de recerca, enginyeria i/o gestió de l’innovació, que han participat i liderat el desenvolupament de plataformes, serveis i aplicacions innovadores i disruptives, així com projectes a nivell nacional i internacional en els citats àmbits.
A més a més, cal emfatitzar que no es tracta d’un VR Lab tancat i aïllat, sinó que destaca per la seva connectivitat amb altres seus remotes (oficines d’i2cat, Hospital de Sant Pau, Universitat de València, i centres de recerca a Holanda i Grècia). Això facilita el seu ús en multitud d’iniciatives de diferent índole, incloent la demostració i validació de serveis i aplicacions distribuïdes.
Serveis
- Equipament i infraestructura adequats per realitzar recerca i innovació en els àmbits de Realitat Virtual, Extesa i Augmentada.
- Preparació de demostradors i pilots, incloent potencials desenvolupaments per agents externs i/o col·laboradors.
- Disponibilitat de contribucions científiques innovadores en l’àmbit del software, serveis i aplicacions XR. Destaquen plataformes per fer les experiències VR accessibles, per augmentar els serveis TV amb continguts VR i entorns multi-dispositiu, aplicacions XR en l’àmbit de la cultura i, especialment, serveis d’holo-comunicacions volumètriques multi-usuari, aplicables a diferents sectors XR.
- Marc idoni per fer recerca, així com validar i demostrar solucions en els àmbits de la Visió per Computador, Computació al Núvol, xarxes de nova generació i Intel·ligència Artificial (IA), enfocats a solucions XR.
Equipament
El VR Lab inclou equipament punter en el àmbit de la AR, VR i XR. Aquest equipament es pot dividir en diferents categories:
Hardware de Captura de Continguts XR
- 1 Càmera VR 180º esteroscòpica 6K (ZCAM Pro)
- 1 Càmera VR 360º 8K (KandaoVR QooCam Enterprise)
- 1 Càmera VR 360º 4K (Samsung)
- 8 Càmeres Kinect v2 (color + profunditat)
- 8 Càmeres Azure Kinect (color + profunditat)
- 10 Càmeres Intel RealSense (color + profunditat)
Totes les càmeres inclouen els seus tripods
Hardware de Processat
- 2 servidors de processat massiu i gràfic al núvol
- 1 servidor de continguts
Hardware de Consum de Continguts XR
- 5 ordinadors portàtils VR ready
- 5 ordinadors de taula
- 4 dispositius mòbils (Samsung Galaxy S6, S7, S8, S9)
- 2 tauletes Samsung
- 1 HTC VIVE
- 1 Oculus Go
- 2 Oculus Rift
- 3 Oculus Quest 2
- 2 Magic Leap (cascs AR)
Tot aquest equipament es complementa amb plataformes extrem-a-extrem i prototips punters en l’àmbit XR, com són eines d’edició, servidors de senyalització, gestió i distribució adaptativa de continguts, i reproductors web i natius.
A més a més, es disposa d’una xarxa telemàtica d’última generació, amb un enllaç amb capacitat de 1Gbps que connecta amb les oficines d’i2cat. Finalment, el VR Lab es va a convertir en seu de l’Àrea 5G Penedès, sent connectada a altres seus que vertebraran el territori amb tecnologia 5G. Aquesta infraestructura de connectivitat vinculada al VR Lab oferirà un marc ideal per oferir serveis distribuïts i fer proves d’experimentació i validació per part de pimes i agents externs.
Es disposen de sales addicionals, sota demanda: sales diàfanes, sales de treball (co-working i co-creació), sales de formació i auditori, plató de TV, terrassa, etc. Més informació sobre aquests espais es pot trobar a: https://www.neapolis.cat/espais/